Lees hier het verhaal van Nico, een medewerker die goed is in zijn vak en een fijne collega, die de grip op zijn financiën is kwijtgeraakt. Zijn werkgever is blij met hem en hij houdt van zijn werk als technisch adviseur dat voor hem op de eerste plaats komt…….
Door allerlei omstandigheden zit Nico, 31 jaar, al langere tijd in de financiële problemen, deels door onverstandige keuzes in het verleden en deels buiten zijn schuld om. Hij is alleenstaand en woont in een huurhuis en heeft net een relatie achter de rug. Zijn werkgever weet van zijn financiële problemen en probeert hem hierin zo goed mogelijk te helpen door van tijd tot tijd te horen hoe het met hem gaat. Ook krijgt hij de gelegenheid met schuldeisers te bellen onder werktijd als dat niet anders kan en ze hebben hem ook al een keer een voorschot gegeven toen hij zijn huur niet kon betalen.
Er ligt beslag op zijn loon en zijn beslagvrije voet is door de deurwaarder vastgesteld op € 880 per maand. Dit is 90% van de voor zijn situatie geldende bijstandsnorm en een bedrag waar hij minimaal recht op heeft. € 880 is wat hij iedere maand te besteden heeft…… Echter hier komt hij niet mee rond: zijn huur alleen al bedraagt € 650 per maand. Nico stelt betalingen uit en opent sinds geruime tijd zijn post ook niet meer. Hij weet zelf ook wel dat dit niet oké is maar weet niet meer wat te doen en durft niet meer te kijken: hij steekt zijn kop in het zand. Hij raakt het overzicht over en inzicht in zijn financiën geleidelijk aan volledig kwijt.
Door alle stress heeft Nico rugklachten gekregen. Omdat hij ook zijn zorgverzekering al langere tijd niet heeft betaald wordt de premie ingehouden op zijn salaris door het Zorginstituut Nederland. Hiervoor betaalt hij bovenop zijn premie voor de basisverzekering maandelijks een boete van zo’n € 30. Hij heeft geen recht op vergoeding van fysiotherapie vanuit een aanvullende verzekering omdat hij die in zijn situatie niet meer bij zijn zorgverzekeraar kan afsluiten.
Nico heeft te maken met een werkgever die om zijn mensen geeft en de helpende hand wil bieden. Maar deze werkgever is niet op de hoogte van het feit dat zijn beslagvrije voet te laag is vastgesteld. Gezien zijn persoonlijke situatie heeft hij recht op een beslagvrije voet van € 1310. Dit is een verschil van € 430, een verschil waar hij zijn lasten van kan betalen en van rond zal kunnen komen.
Deze verhoging van de beslagvrije voet geeft Nico meer financiële ruimte en is een eerste belangrijke stap om uit de schulden te kunnen komen. Maar omdat Nico al langere tijd te maken heeft met loonbeslag is hij gebaat bij ondersteuning. De schulden zijn zo hoog opgelopen dat hij er alleen niet meer uitkomt, al was het maar omdat hij de wegen om uit de problemen te kunnen komen niet kent.
Door met een financieel coach aan de slag te gaan, de oorzaken van de problemen op tafel te krijgen, samen de zaken op een rij te zetten en structuur aan te brengen krijgt hij steeds meer grip op de situatie. Na een periode van ondersteuning kan hij alleen verder en zal hij met zijn nieuw verworven inzichten, kennis en vaardigheden anderhalf jaar later schuldenvrij zijn. En heeft hij alle kansen op een mooie gezonde financiële toekomst.
Als u medewerkers heeft die te maken hebben met loonbeslag, dan kunt u al veel voor uw medewerker betekenen door het opnieuw laten berekenen van de beslagvrije voet. Dit scheelt vaak honderden euro’s per maand. Als financieel coach kan ik dit voor uw medewerker berekenen of hierover een voorlichting geven aan uw HR-afdeling. Ook kan ik uw medewerker bijstaan om grip op zijn situatie te krijgen en hem te coachen naar een schuldenvrije toekomst.
Uit deze casus blijkt maar weer dat door de tussenkomst van een financieel coach, zoals Anja Nijenkamp, een hoop ellende voorkomen en/of opgelost kan worden.